Spekkelva

Søndag 5.8.12
Selv om jeg bare hadde vært en uke på jobb var det sannelig på tide med en ny fiskeekspidisjon dog bare søndagen var til rådighet. Søndag morgen klokka 9 hadde Igor ennå ikke kommet, så jeg ringte og vekket sjåføren: han kunne ikke ligge å dra seg hele dagen når Vimmsa skulle ut og fiske! Endelig var han på plass og vi durte avgårde.

I Spekkelva må man gjennom mye småfisk før man kommer over noen med litt størrelse på (derav navnet, det er spekkfult av småørreter der). Det var ikke mye aktivitet på overflaten da vi kom, men da vi ga dem noe å vake på glefset miniatyrkubbene fluene våre gladelig i seg.

Igor fant ut av live-bait var tingen. Idet han vinsja inn en liten 50grammer kom det en sulten ørretdame og hogg tak i den lille fisken. Igor hoyet på meg og da han endelig fikk kontakt kom jeg løpende med håven. Forsiktig forsiktig listet jeg meg ut i vannet så godt det lot seg gjøre mens den sta dama klemmte kjevene sine rundt 50grammeren. Etter å ha strukket armene mine litt lenger enn de kan fikk jeg tilslutt håvet begge to. Jeg er egentlig overrasket over at ørretdama ikke så meg og slapp 50grammeren tidligere enn først etter hun var landet i håven.

Dame etter min smak ;)


Igor synes ikke hu var så værst
han heller ;)
ca 9 hg denne her


Egentlig synes jeg Igor kunne la det være igjen litt fisk med størrelse på til meg, men jeg får vel bare funke som (ganske brukbar om jeg må si det selv) fotograf. Jeg husker knapt hvordan det er å kjenne noe over 5hg på flua.. (litt selvmedlidenhet må vel være lov..)

Det skulle en del småfisk til før det ble noe med litt større størrelse på igjen. Og denne gangen var det min tur! Et par fine flyt under en busk og der satt den.

Dagens absolutt peneste fisk må jeg si ;)


 Denne var kanskje bare halvparten i kg av Igors, men siden jeg ikke akkurat er bortskjemt med storfisk var det gøy lell, særlig på #2 stanga :)


3 kommentarer:

  1. Såg ut som en hyggelig tur selv om mye smått :) Hadde en lignende "Livebait" opplevelse selv nettop, bare at det var storgjedda som tok ørretten min :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fisketurene har liksom en tendens til å bli bra uansett :) Jeg hadde å en gjedde på ørret for ikke lenge siden, det røska godt ja :)

      Slett