Blefjell 2012

Jeg hadde planlagt tur siden nyåret. Etter forifjorårets suksess på Børgefjell fristet det med gjentakelse og fortsettelse fra vi hadde sluttet. Men akk, værgudene ville det anderledes. De sørget for øsende pøsende regnvær og vind på langtidsvarselet for hele ferieuka. Yr.no gjorde sitt for å sørge for at vi for en gang skyld la ferien sørover. Jeg slo opp i atlaset og fant blefjell, yr sa: sol + sky, lite vind. Det var kvelden før avreise, så Belly og jeg fastslo at det ble blefjell.


Velkommen til Blefjell, såååå stor fisk skal vi få

Fine vann, men vaker det??




Vel, det er ikke alltid like lurt å kaste seg inn i bilen og karve seg opp til de vanna som ser mest lovende ut på kartet. Etter to dager hadde vi bare vært innom fisketomme vann....

Når realiteten sank inn begynte Belly å bli alvrlig deprimert og tydde til flaska..



Det var bare en ting å gjøre..gå tilbake til vanna der vi visste det var fisk. Da vi traff på dette skiltet liggende på bakken var vi hvertfall sikre på en ting..

.... ALLE?

De første vakene vi så her var et godt syn for våre såre sjeler. Vi rakk ikke ta av oss sekken engang før lina var i lufta.


Det er jo litt unødvendig å fiske med 20 kg på ryggen. Vi tok til fornuften og slang fra oss sekkene, begynte å fiske for alvor og etter en time hadde vi tatt 20 fisk hver, minst! De første var det kjempegøy å få, men da det viste seg at snittstørrelsen var på mellom 150-300 gram sluknet den største iveren.

En av mange (..for mange)

Mens jeg lå i teltet og sov tok Belly denne "ruggen" på  hele 400gram (tilnærmet og opprundet)!!


Selv holdt jeg meg til snittet...



Neste dag bestod av kaffe...........stankelbeinimitasjon..........og nok en småørretbonanza i et nytt vann.






Vi byttet camp og prøvde nye vann, men vi fant ikke vann med større fisk. Det virket t.o.m. ut som om fisken ble mindre!!!

Belly viste ingen annnen råd enn å ty til flaska..

Etter 5 dager på Blefjell ga vi opp. Vi dro ned fra fjellet, kjørte noen mil lenger bort og opp på et annet fjell. Her hadde vi hvertfall et tips om et vann der det skulle ha vært observert stor (gigantisk?) vakende fisk. På ny hadde vi klokketro!

Sola skinte, vinden suste (noe den hadde gjort store deler av turen), og småfisken glefset ivrig i seg fluene våre. Huset kanonvannet vårt bare småfisk det å? Da vi spratt opp en av tassene (150 gram) og det viste seg at også den var kjønnsmoden var det ikke mye håp. Uttover kvelden kom de litt større fiskene mot land og jeg klarte å ta et par som nærmet seg 4 hg.





Turens største på Vimms, den hadde hvertfall fine prikker


Neste dag gikk vi på oppdagelsesferd og vi fant....
..vann som inneholdt røye!

Hadde kanskje ikke trengt å bruke begge
hender for å holde den fisken der..
Liten røye vel å merke..

Gammal, men ikke stor


Atter en gang tydde Belly til flaska..


Latmannsfiske funker det å..
Tilslutt rusla vi ned til vannet igjen og trøstet oss med 300gramser. Etter å ha brukt hele dagen på 25 grams røyer føltes 2-3 hg ganske brukbart ut.


..bare se :)









Så for å oppsumere, etter 7 dagers intenst fiske var største ørreten på 4 hg og største røya på 25 gram. Skulle ønske statestikken var bedre..Men i antall fisk har denne sommeren garantert tatt førsteplass.


11 kommentarer:

  1. Jaja, heldigvis er det "sommer" neste år også

    SvarSlett
  2. Men - ble det en fin tur likevel?

    SvarSlett
  3. Joda, det ble da en fin tur, men de store fluefiskeopplevelsene uteble.

    SvarSlett
  4. Du fikk koordinater til en plass det finnes stor fisk (i små vann). Dere som drar over alt etter stor ørret som kan fanges på flue - prøv der sier nå jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veit du hva, det hadde jeg helt glemt :S Fant dem igjen nå, skal legge meg dem på minnet :)
      Men som sagt var det ikke den destinasjonen vi endte på som var den planlagte, noen ganger må man bare lytte til værmeldinga..desverre.

      Slett
    2. Lenge siden jeg var der nå, men vet det drives kultivering der. Det var lov for alle å fiske der (ikke noe fiskekort), tror ikke mange vet om plassen utenom de lokale folka da. Fisk på 2-3kg burde være mulig å få på rette dagen. Noen vann er ikke mer enn 40m over og 100m lange.

      Slett
    3. Men det blir nok ikke tur dit før tidligst neste sommer er jeg redd. Minn meg på det igjen når det nærmer seg vår igjen :)
      Det er ved småe godvann jeg trives best!

      Slett
    4. Skal minne deg på det ja - jeg sa at det er best i begynnelsen av juli der - vel i år var det storflom der oppe i den tida (så på nyhetene om at dem redda ut folk m helikopter), så vi kan vel heller si: når varmen setter inn og snøen er borte på 5-600m høyde.

      Slett
  5. Man kan aldri lytte til værmeldinga må du skjønne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ;P
      Når jeg fiska i Trollheimen for noen år siden ble vi liggende værfast noen dager. Man fikk sovet skikkelig ut, men det var litt kjedelig i lengden...

      Slett