SmåfiskSmøla

Det var tid for årets smøla tur. Igor og jeg pakket sekken og dro avgårde. På veien måtte vi ha fôr, og mens vi venta på maten måtte turen planlegges. Mange fine fiskemuligheter på Smøla, både i sjø og ferskvann.

Turen planlegges i detalj mens vi venter på maten

Vi kom fram litt seint, men vi måtte prøve i straumen før vi fant campingplass for natten. Det første som beit på var en liten knøtt av en sei. Det var ikke akkurat action-fiske må jeg inrømme. Vi fiska oss neddover, og på beste plassen beit det noe på. Vel, jeg var litt usikker på om det faktisk var bunn eller fisk, det var seigt og ikke noe særlig til bevegelse. Fant nå ut tilslutt at det var en lyr på ca en kilo som trodde han var et sukkertareblad. Så kjedelig fisk tror jeg aldri jeg har hatt på kroken noengang, han var så kjedelig at det nesten var litt morsomt.

Vimms har insett at det er fisk og ikke alge på kroken


Natten kom snikende på og Vi dro til ca midt på øya og slo opp teltet. Første teltnatta dette året faktisk. Mens teltplassen ble staket ut så vi noen vak ikke langt fra land. Og fiskeidioter som vi er, så fort teltet var oppe rigget vi det letteste utstyret vi hadde å løp ned til vannet. Igor lurte en liten tass tilslutt mens jeg bare bare bommet på noen tilslag. Dette ble starten på "vimms vimser det til".

Nattfiske

Tilslutt krabber vi ned i soveposene, og jeg hakker tenner hele natten fram til jeg våkner i et steikende hett telt som sola står og varmer. Det blåser desverre mer enn det gjorde fredagen, men sola stråler. Teltet pakkes raskt ned og vi får i oss noe mat før vi stikker til veslebekken.

Vimms venter på at vinden skal løye tilstrekkelig til at hun får lagt ut flua

Hvor har vennene til denne fyren gjort av seg?

I fjor var vi på disse trakter litt tidligere i mai http://ladyvimms.blogspot.no/2011/05/smla-et-smafiskeventyr.html, og da var det døgnisklekking. Litt opptimistiske håpet vi på at vi skulle ha like forhold som da, men med vinden susende rundt øra skjønte vi raskt at det kanskje var litt vel opptimistisk. Men ingen grunn til å henge med hode for det. Fisken er der jo den, det gjelder bare å lure den og kaste mellom de værste vindpusta.

 







 
Du kan være sikker på at hver gang Vimms er litt distrahert og ser på et insekt, en fugl eller bare hvor hun setter beina, så tar en fisk flua. Jeg kan jo ikke påstå at jeg er kjent for å ha is i magen, så jeg reagerer på lyden av fiskesnuta som bryter overflaten og, kjapt som F, gjør jeg tilslag. Den stakkars fisken rekker ikke lukke munnen sin om flua en gang og hele den forlokkene matbiten forsvinner. Argh! Jo mer is i magen jeg prøver å ha, jo mer glødende kull blir det. Tilslutt får jeg det til å funke, og første lille tass er et faktum :)


Vimms nye standardstørrelse på fisk


 Igor får faktisk fisk som er større enn hånda si!!
 
Uten mat og drikke duger Vimms ikke
Det blåser surt og vi bestemmer oss for å prøve en liten elv på andre siden av øya. Fisken på andre siden er akkurat like "stor" som i veslebekken. Ruggene ligger trygt å godt på bunnen av de største sjøene og ler seg vel glugg ihjæl av oss håpløse fiskere.


Vimms gir ikke opp



Vimms har gitt opp

Igor har fått sjøørret! (lille blanke saken i hånda hans)

Nok en gang kommer natten, teltet blir satt opp, real-turmat fortært (chili con carne for den er best), og utmattet, men varm, sovner jeg før hodet treffer puta (dvs, den bylten med klær som jeg ikke har på meg).
Neste morgen blåser det enda kraftigere enn dagen før, og det er meldt enda mer vind uttover dagen. Jeg kaster i meg noen brødskiver med sjokoladepålegg (det ultimate turpålegget som får ethvert halvmuggent brød til å smake godt), før vi stikker opp den lille elva igjen og lurer hver vår tass før vinden blir for ille. vi bestemmer oss for å heller se oss litt om å planlegge fiskeplassene for neste Smølatur.

Sightseeing

3 kommentarer:

  1. Nå må dere snart slutte å plage barna til de jeg og Rom pleier å få der ute! ;D

    SvarSlett
    Svar
    1. På neste Smølatur skal det kun fiskes etter SØ! Lover!

      Slett