Nordic crocodile dun-vimms

Nordens krokodille, også kjent under navnet gjedde, Esox lucius, er en art som jeg aldri før har fanget på flue. Dette gikk det ikke ann å finne seg i så det var på tide å gjøre noe med det. Jeg bant hastig noen praktfulle "pike killers" før vi dro ut på tur. Jonsvannet er kjent for gjedde så Igor og jeg dro dit.

Bellyene ble blåst opp, stengene rigget og det tok ikke lang tid før vi lå å duppet på Jonsvannet i ekte badeandstil. Sola steiket g det var en riktig nydelig dag (noe som ikke skjer for ofte i trøndelag), til og med vinden var annetsteds. Det var nesten like før vi begyntne å lure på om dette kanskje hadde vært dagen for å prøve seg på annet type fiske, men når vi først skulle ut å fiske gjedde så skulle vi ut å fiske gjedde sa Vimms.



Det tok ikke lang tid før Vimms pike killer viste hva den var god for. Første fluefangede gjedde var et faktum.

Vimms første fluefangede gjedde :)

"The pike killer"


Og ikke lenge etter satt gjedde nummer to på kroken. Men selv om det var 0.45 mm fortom så jafset gjedda i seg hele hurven, tok flua og stakk. Skitt au, vi får gå til innkjøp av stålfortommer og binde flere pike killers.

Jeg hører Igor lage leven langt unna. Han har visst gjedde på kroken han å..som glapp..derfor alle de saftige ordene, men han har ikke før kastet ut flua igjen før neste gjedde kaster seg over den. Denne gagen sitter den.


Igors gjedde

Etter dette roer det seg litt ned. Vi får noen smågjedder, Vimms får flest (viktig punkt akkurat det siste der) og jeg lærte meg et hendig triks: man kaster lenger om man ikke sitter på fluelina. suprise suprise.

søt gjedde

Vi ble lei av å duppe rundt, og det skjedde ikke stort. Det ble bestemt at vi skulle bytte fiskemarkeder. Som tenkt så gjort. Nå skulle det fanges ørret. Det var noen flygemaur på Jonsvannet så da burde de vel ha landet på andre vann og. Flygemaur er jo en deilig mat bit for en sulten ørret.


Neste vann, null flygemaur. Ikke noe overflateaktivitet i det hele tatt. Det var streamer tid. Ut med streameren og jeg drog inn med lange seige drag. Det var da det skjedde. Det kjempeartige som skjedde på fisketur. Først beit det på en ørret på gode 3 hg. På #4M stanga er det fremdeles en artig fisk å kjøre. Den kjørte seg ned en kant der det ligger en druknet trestamme og jeg rakk akkurat å tenke "ånei, ikke svøm rund den" før det røska noe skikkelig til i stanga. Hva i all verden?? Ørreten hang fremdeles i flua og i halen på ørreten hang det en 1,5-2 kilos gjedde!! Ohoi det var gøy! Jeg hyler og skriker som en gal, Igor tror jeg har gått fra forstanden og kommer tilslutt over og lurer på hva jeg bærer meg sånn for. Gjedda henger fremdeles i halen på ørreten og de kommer inn på 10 cm grunt vann før den slipper. Stakkars lille ørret-tass, den kommer til å få mareritt i mange, mange netter og dager. Vimms derimot kommer til å ha våte drømmer.

Traumatisert ørret

2 kommentarer:

  1. Jeg hadde aldri turt å legge gjedda i fanget slik som det der! Aldri! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner da deg, er ikke mye du tørr ;P
      Kanskej turen vår i sommer skal gå til et storgjeddevann?? hva tror du om det? ;D

      Slett